Redha...
Redhanya aku, redha juga lah kamu...
Redha kah aku? Redha kah aku setelah hati aku sudah berjanji untuk menunggu seorang lelaki? Setelah hati aku betul-betul yakin yang dia lah yang bakal menjadi suami ku? Setelah hati aku sudah setia dan menyayangi satu-satu nya lelaki dan hanya dia?
Selama ni, bila kita semua tak dapat apa yang kita nak, kita akan dengar orang sekeliling kata,
“ Redha je lah... ”
“ Sabar sayang, bukan semua yang kita nak, kita dapat. Redha ok? ”
“ Result exam teruk? Redha saja lah... Tak ada rezeki. “
Macam mana nak redha saat hati ni masih belum dapat lupakan apa yang diimpi dan penuh dengan pengharapan.
Selama ni pernah tak aku redha? Pernah memang pernah tapi aku tak pernah rasa macam ni. Berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah, seolah-olah meminta pertolongan Dia untuk melupakan semua impian yang tidak mungkin menjadi milik aku. Seperti merayu, merintih...
Kalau kamu betul-betul ikhlas untuk meminta petunjuk, InsyaAllah, Dia akan memudahkan jalan kamu.
Bagaimana perasaan redha yang betul-betul aku rasa? Perasaannya tenang di mana aku yakin Allah itu ada rancangannya yang tersendiri. Perasaannya tenang di mana Dia membantu aku melupakan sesuatu yang tidak pasti.
Perasaan aneh tapi aku rasa tenang. Aku akui, aku masih mengalirkan air mata tapi, hati aku dah lebih kuat, seperti Allah cuba membantu aku untuk melupakan sesuatu. Sesuatu yang tidak mungkin menjadi milik aku. Itu lah doa aku setiap hari.
Jadi, jangan bersedih sayang. Hidup ni penuh dengan cabaran. Kita kena ingat, kita boleh merancang, Allah yang menentukan dan kepada Dia lah kita meminta pertolongan. Air mata, bukan penyelesaian. Doa lah sayang. Doa. InsyaAllah kamu akan dapat merasai ketenangan itu. Aku sentiasa mengingatkan diri.
Perkenalan yang terjalin selama hampir 4 tahun tidak menjanjikan apa-apa kalau Allah tak izinkan.Terkadang bila aku bersendirian, aku rasa baru semalam kita berjumpa, baru semalam kita belajar tentang Islam, baru semalam kau menegur aku untuk menjaga aurat, baru semalam kau berkenalan dengan ahli keluargaku.
Allah mampu merubah sesuatu, hanya dengan sekelip mata.
Maafkan aku sebab aku banyak beremosi sejak kebelakangan ni. Maafkan aku kalau aku ada tersinggung mana-mana pihak. Maafkan aku. Dia bukan penipu, dia terlalu sayangkan mak dia dan... Bukan jodoh kami.
Aku redha. InsyaAllah.
Yumi