Marah atau Redha??
Separuh hati aku rasa marah. Macam hati aku sakit sangat-sangat. Dulu dia pernah tinggalkan aku sebab dia sayang mak dia. Dia tinggalkan aku sebab dia takut mak dia sakit, kecewa dengan pilihan dia. Peristiwa berlaku 3 tahun yang lalu. Siapa aku untuk memaksa dia memilih aku?
Aku bukan tunang dia. Isteri jauh sekali. Girlfriend?? Kami tidak pernah ber'couple'. Kami cuma menyimpan satu perasaan di mana kami berjanji untuk setia dan menunggu. Itu yang aku jalani sejak beberapa tahun perkenalan kami. Kami tidak punya tarikh keramat bila kami ber'couple'.
Aku marah sebab setelah aku terima dia kembali, aku ditinggalkan lagi. Dia pernah berjanji yang dia tidak akan tinggalkan aku seperti dulu. Walaupun dia ditentang keluarga, dia tak akan tinggalkan aku.
Siapa aku untuk marah? Yang lebih berhak ke atas dia adalah tuhan yang mencipta dia. Aku cuba berfikir lebih waras.
Redha kah aku? Ya, aku makin redha sebab aku percaya perancangan Allah itu hebat. Dia pernah berkata,
" Sebelum ni, saya tidak pernah ada hati untuk belajar tentang agama. Apatah lagi belajar tentang agama Islam. Berkenalan dengan awak, membuka mata saya. "
Ya, hati aku berkata, mungkin aku ditakdirkan Allah untuk membuka matanya. Untuk belajar tentang agama. Agama yang benar dan lurus. Ya, mungkin aku hanya jalan pertama yang Allah nak tunjuk.
Aku redha, kalau bukan aku ditakdirkan untuk dia nanti. Di mana waktu itu dia sudah memeluk Islam.
Mungkin aku hanya pembuka matanya yang selama ini dia rasa tuhan itu tidak ada.
Dan.. aku tidak pernah berhenti berdoa agar dia mendapat hidayah. Perancangan Allah itu hebat!
Luahan hati Yumi