Friday, July 13, 2012

Puding Roti Marble



Salam...

Hari ni saya nak cerita pasal masakan. Ok, memang tak pernah cerita resipi kat blog ni, tapi yang ni nak cerita gak sebab jadi! hehe. Abu saya teringin sangat nak makan puding roti, jadi saya cuba buat puding ni tadi. Cuba buat taw sebab senang n sedap! ^^ Boleh buat masa buka puasa nanti...


Sumber resipi ni saya ambil dari Kak Ros, tapi saya ada ubah kuantiti sebab family saya makan puding macam pirana. Jadi kena buat double.



Puding Roti Marble

Bahan-bahan

8 keping roti
4 biji telur
4 sudu besar cawan susu pekat
1 1/2 susu cair
4 sudu teh serbuk agar-agar
1 cawan gula - bleh kurangkan
4 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
6 cawan air
4 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)



Cara-cara

1. Didihkan 6 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan 1 cawan air. Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!







Nampak selekeh kan? Sebab first time buat puding. :) Kalau ikut resipi ni, dapat 3 bekas. Banyak kan... Makan pun puas.



Dah siap dan sedia untuk dimakan! Nyum!


p/s: Sangat senang dan sedap! :)