"Sarah pernah tak frust bercinta?" saya baca sms berulang kali dan saya dapat agak dia dalam kesedihan.
Saya pun macam orang lain. Pernah bercinta, pernah rasa suka pada orang, pernah rasa berdebar debar bila orang kita suka muncul depan mata.
Dan pernah merasa kecewa apabila ditinggalkan.
Kita sedih, menggigil satu badan, rasa sesak sebab tahan nangis, rasa macam tak percaya. Hati asyik bertanya,
" Kenapa? "
Dalam situasi tu, saya boleh terfikir,
" sarah nak kawin dengan siapa nanti? " macam tu la orang yang iman nya senipis kulit bawang berfikir. Huhu. -.-
Tapi alhamdulillah Allah masih sayangkan kita. Dalam kesedihan, saya menekup muka, menangis semahunya, dan bibir mula menyebut, " Ya Allah.. "
Saya bersungguh sungguh doa pada Allah agar saya dapat lupakan dia kalau bukan dia jodoh saya. Saya bersungguh sungguh doa pada Allah, REDHA kan lah hati saya. Saya bersungguh sungguh doa pada Allah agar temukan jodoh saya yang baik dan permudahkan lah urusan itu nanti.
Apabila kita redha pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka.
Alhamdulillah Allah permudahkan urusan itu. Moga memang dia lah jodoh saya, Ya Allah. Amin...
Bersyukur lah sayang, kita bukan ditinggalkan ibu, ayah, keluarga, kawan kawan dan dia...
Yang bergelar SUAMI.
Yang mana lebih menyakitkan.
Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa urusan jodohku ini lebih baik bagi diriku dalam agama, baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka tetapkanlah ia bagiku dan mudahkanlah ia untukku. Kemudian, berikan berkah kepadaku dalam menjalankannya. Jika Engkau mengetahui bahawa lelaki itu buruk bagiku dalam agama, baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka jauhkanlah urusan itu dariku dan jauhkanlah aku darinya, serta tetapkanlah yang baik itu bagiku di mana pun kebaikan itu berada. Kemudian, jadikanlah aku orang yang redha dengan ketetapan itu.
InsyaAllah, hati kita akan tenang.
Salam Ramadhan... :)
p/s: Saya akui, saya lemah tapi saya harap awak tak selemah saya. Kuat lah sayang...
