Aku sayangkan dia, teramat sayangkan dia. Suatu ketika dahulu dia pernah tinggalkan aku sebab cinta kami terlarang. Dia tinggalkan aku sebab dia pilih keluarga. Sebenarnya aku tak pasti tapi memang mummy dia melarang keras hubungan kami. Kami terpaksa berpisah sebab perbezaan agama. Nampak memang salah bukan? Mana mungkin seorang perempuan beragama Islam dapat menyimpan angan-angan untuk bersama seorang lelaki bukan Islam. Ya Allah, Kau kuatkan lah iman aku.
Aku rasa nak gila masa dia mula menyepikan diri. Dia tidak lagi membalas sms aku. Aku ingat lagi situasi aku menangis teresak-esak. Ya Allah, lemahnya aku bila hati aku mula mencintai seorang lelaki. Apabila ditinggalkan aku rasa dunia ni dah tak ada apa-apa.
Aku tak bersemangat. Aku menangis setiap malam. Aku mangabaikan pelajaran. Pada masa yang sama aku menghancurkan masa depan aku. Keadaan ni berlarutan sehingga aku menduduki final exam.
Bila keputusan exam keluar, aku mendapat keputusan yang tidak membanggakan. Aku dah hampakan kedua-dua ibu bapa aku. Dia tak salah. Aku yang salah sebab hati aku tak kuat. Hati aku tak penuh dengan iman. Hati aku tak ingat Allah. Keadaan ini berbeza dengan dia. Dia mendapat keputusan yang sangat cemerlang.
..............
Ditulis oleh Yumi
